03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

אחריות לחובות בין בני זוג

מאת: עו"ד טלי אויזרוביץ מומחית לענייני משפחה וגירושין

דיני משפחה לא נועדו להגן על צד שלישי לגביו יש חוב של אחד או שני בני הזוג.

הלכת השיתוף בנכסים נועדה להגן על הצד החלש במשפחה והלכת השיתוף בחובות נועדה לעשות צדק בין בני הזוג.

הלכת השיתוף בנושא חובות תקפה אך ורק לגבי חובות שנצברו על ידי אחד מבני הזוג בתקופת השותפות של בני הזוג, כלומר בתקופה שהם מנהלים אורח חיי משפחה תקינים. זאת בניגוד להלכת השיתוף בנכסים אשר עשויה לחול גם לגבי נכסים שצבר בן הזוג בטרם הנישואין.

חוב שהוא בעל אופי אישי מובהק או שנעשה תוך הפרת אמונים אזי מן הצדק לא לחייב את הצד השני בו. דוגמא לחוב מסוג זה הוא הוצאת כסף על פילגש או הפסדיים כספיים בהימורים.

השלב המקדים בהחלטה על שיתוף בחובות הוא בחינת השיתוף בנכסים בין בני הזוג והיקפו. במידה ובשלב זה לא קיים שיתוף בנכסים בין בני הזוג, אזי אין צורך לבדוק את נושא החובות ובמקרה זה הצד השלישי זכאי לפרוע את החוב מהנכסים הרשומים על שם החייב.

במידה ומתקיימת הלכת שיתוף בנכסים, אזי השיתוף בחובות נקבע על פי היקף השיתוף שנקבע בנכסים. במקרה בו השיתוף בנכסים הוא כללי, דהיינו מבוסס על איחוד מלא של כל המשאבים של בני הזוג, האחריות לחובות גם כן חלה על כל החובות שנעשו ברכישת נכסי המשפחה וקיום חיי המשפחה.

במקרה בו השיתוף בנכסים מוגבל רק על סוג מסוים של נכסים, אזי נדרש לפרוע את החובות מאותם נכסים המשותפים לבני הזוג בטרם מבצעים את חלוקת הרכוש בהם.

נטל ההוכחה כי חוב מסוים אינו משותף נתון על בן הזוג הטוען כך.

מקרה מעניין נוסף הוא במידה והחוב גבוה מערכו של הנכס המשותף. לדוגמא: אם נוצר חוב על נכס שנאבד או הושמד, החוב נשאר והנכס איננו או במקרים אחרים בהם הריבית על החוב צמחה מעל ערך הנכס. מקרים אלו בן הזוג אינו יכול לטעון שהוא מוותר על זכויותיו בנכסים משותפים מאחר והחוב גבוה מערך הנכס.

במקרה בו חל על בני הזוג משטר איזון משאבים, שיתוף בן זוג בחובות הצד השני יתקיים במועד גירושין וההתחשבנות תהיה באופן בו בן הזוג יזוכה במחצית ההפרש שבין שווי הנכסים שעל שם כל אחד מבני הזוג בניכוי חובות המגיעים מבן הזוג.

 

אנשים, שהתעניינו במאמר זה, התעניינו גם ב:

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support