03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

התרת נישואין אזרחיים בישראל

מאת: עו"ד דיני משפחה טלי אויזרוביץ

בארץ, לא ניתן עדיין להינשא נישואין אזרחיים אלא רק בנישואין כדת משה וישראל. המעוניינים להינשא נישואין אזרחיים יכולים לעשות זאת או בחו"ל, נישואי קפריסין למשל, או בהליך בו בן זוג אחד נשאר בארץ והאחר טס לפרגוואי, על מנת לסדר את הנישואין, ונעזר בעו"ד בישראל לצורך סידור המסמכים.

3 סוגים של נישואין אזרחיים:

  • כאלה שאינם מעוניינים כי כללי ההלכה היהודית יחולו על המערכת הזוגית בינהם.
  • זוגות המנועים להינשא כדת משה וישראל, למשל: פסולי חיתון, כהן וגרושה וכדומה.
  • זוגות מעורבים – יהודי ובן דת אחרת.

על זוגות שנישאו נישואין אזרחיים, חלים חיובים שונים מאלו החלים על זוגות שנישאו על פי ההלכה. אישה הנשואה על פי ההלכה זכאית לקבל מבעלה מזונות כל עוד הם נשואים והחובה של הבעל הינה לפרנס את אשתו לפי מעמדו ולפי כבודו, בהתאם ליכולתו ובהתחשב ברמת החיים לה הורגלה במהלך חיי הנישואין.

עד לאחרונה, הייתה ההלכה כי לאישה שנישאה נישואין אזרחיים אין זכות אוטומטית לתבוע שבעלה יפרנסה אולם בפסיקה חדשנית של בית המשפט העליון נפסק כי ניתן לחייב את הגבר במזונות אישה מכח דיני החוזים, גם ללא קביעה בשאלת הסטטוס של בני הזוג.

נישואים אזרחיים

שוני נוסף בא לידי ביטוי בעת ה"גירושין". זוגות שנישאו בסוג הראשון של נישואין אזרחיים, נישואין שנעשו מתוך בחירה ורצון להינשא שלא כדת משה וישראל, למרות שבני הזוג יכולים להינשא כדת וכדין, נחשבים כנשואים בניגוד להלכה. בני זוג כאלה מצהירים כי אינם חפצים ב"קדושת" הנישואין. כל חפצם הוא רק בקבלת הגושפנקא האזרחית בלבד. על כן, במקרה זה, אין צורך בגט הניתן מיד הבעל לאישה.

ניתן להתיר הנישואין על ידי מתן פסק דין למען גירושין. כלומר, אפשרות להיפרד ללא גט, ללא צורך בהסכמת שני בני הזוג, אלא על ידי פסק דין רבני. העילות למען גירושין אינן העילות על פי ההלכה ובית הדין מסתפק באבחון המצב וחוסר הסיכוי לשלום בית. המשמעות של התרת הנישואין היא גירושין לכל דבר ללא צורך בשימוש בגט פיטורין.

מקרים נוספים של נישואים אזרחיים

זוגות מן הסוג השני, אשר נערכו מתוך אילוץ, כאשר אין אפשרות לעריכת נישואין דתיים, בגין חוקי ההלכה, נחשבים כ"נישואין לחומרא", מבחינה הלכתית. משמעות הדברים היא, כי למרות שלא נערכו הנישואין כדת משה וישראל, יש להניח כי הצדדים ראו עצמם נשואים לפי ההלכה, שרצו להינשא כדת וכדין, אולם בצוק העיתים נמנע מהם הדבר. במידה ואחד הצדדים מבקש לסיים את הנישואין יש צורך בגט לחומרא.

קיימת אפשרות להקל יותר בפירודם, במקרים קיצוניים, כאשר אין אפשרות לסידור גט, עקב העלמו של אחד הצדדים, או סרבנות בלתי מוצדקת לגט, אז יכול בית הדין, לשקול את התרת הנישואין ללא גט, לאחר בדיקה מדוקדקת, של הדרך בה נערכו הנישואין האזרחיים.

לגבי זוגות מן הסוג השלישי, יש צורך בפרוצדורה של התרת נישואין אזרחיים על ידי פנייה לבית המשפט העליון על מנת שיכריע איזה בית דין דתי או אזרחי יבצע את התרת הנישואין. לאחר מכן פונים לאותו בית דין ושם מתנהלת התרת הנישואין בפועל.

 

מאמרים נוספים

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support