03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

כמה עולה להתגרש?מתוך כתבה בידיעות אחרונות בהשתתפות עו"ד אויזרוביץ משנת 2008

כתבה שהתפרסמה בידיעות אחרונות בהשתתפות עורכת הדין טלי אויזרוביץ

הערה: מדובר בכתבה משנת 2008 ומאז חלו שינויים. 

סרטים הוליוודיים עמוסים בעורכי-דין לענייני גירושים. בסתר ליבם הם אולי כמהים למערכת יחסים מאושרת ויציבה, אך בינתיים שמחים כי הסטטיסטיקה של הגירושים נמצאת בעליה ומאפשרת להם לגבות מאות אלפי דולרים מכל זוג שמחליט להיפרד.

בישראל, (לא במציאות ולא בסרטים) עוד לא נתקלנו אמנם בעורכי-דין שרמנטיים כמו ג'ורג' קלוני או פירס ברוסנן שכיכבו בשנים האחרונות בסרטי גירושים פופולריים, אבל זה לא אומר שהתעשייה לא משגשגת גם כאן. בכל שנה, מתגרשים בישראל כ-10,000 זוגות, והמספרים נמצאים בעליה מתמדת זה כמה עשורים. כל מי שנכנס לתהליך של גירושים מבין שמדובר לא רק בהחלטה רגשית, אלא גם בהחלטה כלכלית בעלת השפעה קריטית על העתיד.

אם בכל המקרים בני הזוג היו מסכימים להיפרד ברוח טובה ולחלק ביניהם את כל הרכוש, לא הייתה פרנסה למאות עורכי-הדין העוסקים בדיני משפחה בישראל. עורכי-הדין הוותיקים בתחום זה מעידים כי בתקופה האחרונה מזהים עורכי-דין צעירים רבים את הנישה ה"חמה" בעקבות העליה המתמשכת במספר המתגרשים, ומנסים לשבור את השוק. יכול להיות שהיום זול יותר להתגרש?

בגידה זולה

אכן, היום אפשר להתגרש יותר בזול מאשר פעם, רק לא בטוח שתהיו מרוצים מהתוצאות. עורך-דין ותיק ומוכר בתחום יגבה כ-10,000 דולר על טיפול בתיק ועוד כ-500-300 דולר תמורת כל הופעה בדיון. לעלות זו צריך להוסיף עוד כמה אלפי שקלים עבור אגרות שונות בבית-משפט, החל באגרת תביעת רכוש בגובה 2,600 שקל, תביעת מזונות בגובה 300 שקל ועוד מגוון של אגרות שנעות סביב 500 שקל. עורכי-הדין המוכרים פחות, שמנסים להיכנס לתחום ענייני המשפחה, יהיו מוכנים להסתפק גם ב-3,000 דולר וגם יקחו פחות עבור כל הופעה בבית משפט.

עם זאת, מי שמשלם מעט להתכונן לאפשרות שדווקא בעתיד הוא יצטרך לשלם דמי מזונות גבוהים יותר לגרושתו, בעיקר אם היא השקיעה והביאה עורך-דין מנוסה יותר ומפולפל יותר.

ואולם לא רק בהיבט הזה הפכו גירושים לתהליך זול יותר, עו"ד זאב ולנר, ממשרד ולנר ושות', אחד המומחים המוכרים בישראל לענייני גירושים, טוען כי גם לאירוע קשה כמו בגידה יש היום מחיר כלכלי נמוך יותר מאשר פעם.

בעבר, אישה שבגדה בבעלה לא הייתה זכאית למזונות, וגם בחלוקת הרכוש הזכויות שלה נפגעו בצורה דרמטית. היום לבגידה יש השלכות כלכליות מצומצמות יותר. "בעבר שלט הקונספט שהבוגד הוא האשם בגירושים, ובמקרה כזה כל חלוקת הרכוש הייתה לטובת הנבגד", אומר ולנר, "עם הזמן המחיר יורד ותורת האשם שולטת רק בבתי-הדין הרבניים ולא באזרחיים. לדבריו, "בתי-הדין האזרחיים עדיין לא יכולים להתעלם לחלוטין מהלכה, אך לעתים קרובות עוצמים עין. כך למשל, גם אם עולה טענת בגידה, לא מאפשרים לנסות להוכיח אותה, ולכן האישה שנחשדת לכאורה בבגידה יכולה להמשיך לקבל מזונות".

בתהליך גירושים, אישה זכאית לקבל מזונות מבעלה עד לקביעת אופן חלוקת הרכוש ועל כן מדובר בכספים בעלי חשיבות מכרעת, בעיקר עבור נשים שאינן עובדות. משך כל תביעת גירושים שונה מאוד ויכול לנוע בין חודשים בודדים במקרים הפשוטים ולהגיע גם לשלוש שנים במקרים המורכבים יותר, בהם בני הזוג לא מעוניינים בחלוקה שווה של כל נכסיהם.

אבא, תשלם

על-פי החוק היבש, כל הרכוש הנצבר במשך החיים המשותפים אמור להתחלק באופן שווה בין בני הזוג. רכוש זה כולל לא רק דירה או בית, אלא גם כל תוכניות החיסכון, תיקי ניירות והפנסיה של בני הזוג. גם אם לאחד מבני הזוג יש קופת גמל הרשומה על שמו וקשורה לחשבון הבנק האישי שלו בלבד, הוא יהיה חייב להתחלק שווה בשווה בכספי הקופה עם בן הזוג השני.

עם זאת, קיים פער עצום בין בתי-המשפט האזרחיים לבין בתי-הדין הרבניים שעדיין רואים בבוגד את האשם בפירוק התא המשפחתי ובהתאם לכך גם קובעים את חלוקת הרכוש. עו"ד גירושין טלי אויזרוביץ' ממשרד טלי אויזרוביץ', המתמחה בדיני משפחה, מתארת כי אחת הפסיקות האחרונות שמסעירה את התחום, היא החלטת בית-הדין הרבני לבטל זכויותיה של אישה שבגדה בפנסיה של בעלה. בבית-משפט רגיל סביר להניח כי זכויותיה של אותה אישה בפנסיה לא היו נגזלות.

לצד הוזלה של תהליך הגירושים ו"עלויות" נמוכות יותר לאירועים קשים כגון בגידות, מתחילה להתפתח בישראל גם תעשייה של ניסיון להרוויח מגירושים. לדברי עו"ד רן רייכמן, מומחה לענייני גירושים ממשרד רן רייכמן, נושא פירוק המשפחה וגירושים מגיע גם לתביעות נזיקין. כך למשל, כבר קיימת פסיקה חדשה הקובעת כי אבות ישלמו פיצויים לילדיהם על כך שנטשו אותם בעקבות גירושים וגרמו להם נזק נפשי.

בנוסף, קיימים גם מקרים של תשלום פיצויים לאישה, ורייכמן מזכיר מקרה שבו קיבלה אישה נבגדת סכום מרשים של 700 אלף שקל עבור הנזק הנפשי. להערכתו של רייכמן, לא רחוק היום שבו אישה נבגדת תוכל לתבוע פיצוי כספי מהמאהבת של בעלה.

גם אויזרוביץ מציינת כי דיני משפחה מתחילים לגלוש לכיוון של דיני נזיקין, אם כי בינתיים היא עוד לא ראתה תביעה שהצליחה. על כן גירושים זהו תהליך שבעיקר עולה לכם כסף, ולא תהליך שאפשר להתעשר ממנו, אלא אם כן מתגרשים מדונלד טרמפ או מאלי פפושדו, סוג של גרסתו הישראלית.

 

 

מאמרים נוספים

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support