03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מוסד ידועים בציבור

מאת: עורכת דין גירושין טלי אויזרוביץ

ידועים בציבור הינו מוסד משפטי מכובד שזכה להכרה בחוקים רבים בישראל אשר מעניקים לו זכויות משפטיות חשובות ביותר בתחומי הרכוש והממון.

הידועה בציבור היא חלק מתא משפחתי מוכר, מוסד דמוי נישואין שכלולים בו כמעט כל היתרונות והחסרונות של מוסד הנישואין, והוא לגיטימי גם כששני בני הזוג נשואים לאחרים.

מוסד הידועים בציבור חייב להיענות לדרישת המונוגמיה ואין בן זוג יכול להיות ידוע בציבור של שני בני זוג.

על פי הפסיקה, כדי שבני זוג יחשבו לידועים בציבור, עליהם לקיים מספר דרישות:

  • יחסי אישות.
  • ניהול משק בית משותף.
  • שיתוף במגורים.

אין כל הגדרת זמן או תקופת מינימום לפיה יחשבו בני הזוג לידועים בציבור, ויתכן שבני זוג שחיו שלושה חודשים בלבד יחשבו ידועים בציבור ואילו בני זוג שחיו יחד שנה לא יחשבו לידועים בציבור.

למוסד הידועים בציבור, השלכות על זכויות משפטיות רכושיות, למשל: השיתוף בדירת המגורים.

על ידועים בציבור חלה חזקת השיתוף, לפיה, קיימת הנחה, שבני זוג שחיים יחד מתכוונים לשתף אחד את השני ברכוש ובכל הכספים הנצברים במהלך הקשר, גם אם הוא רשום רק על שם אחד מהם.

התנאים לקיומה של חזקת השיתוף בנכסים בין בני זוג לא נשואים הם שניים: בני הזוג קיימו אורח חיים תקין והשקיעו מאמץ משותף. ויודגש, להוכחת אורח חיים תקין די בקיומם של חיים משותפים, אפילו לא שררה הרמוניה מלאה ביניהם.

מאמץ משותף יכול לבוא לידי ביטוי בניהול משק בית משותף ולא בהכרח בתרומה כספית למשק הבית.

בהתקיים שני התנאים לעיל, מתקיימת החזקה כי כל רכוש שנצבר, בלא כל קשר לשאלה על שם מי הוא רשום, הינו רכוש משותף. מי שרוצה לסתור חזקה זו – עליו הנטל.

כמובן שכל מקרה נבחן לגופו. נבחנת השאלה האם העובדה שבני הזוג לא נישאו מלמדת על ארעיות הקשר, או שמא מדובר על תקופת ניסיון לפני נישואין. כן בודק בית המשפט האם הייתה כוונת שיתוף.

הפסיקה דורשת ראיות בעלות משקל כבד להוכחת הכוונה שהרכוש יהיה משותף.

מזונות לידועה בציבור

חוק הירושה קובע לידועה בציבור, זכות למזונות מן העיזבון, אך ככל שמדובר במזונות בעקבות פרידה, אין זכר לזכות זו בדין האישי (בהלכה) או בחוק האזרחי בישראל.

הגישה אשר שלטה בפסיקה לפיה בהעדר הסכם ממון בכתב אין הידועה בציבור זכאית למזונות שונתה במספר פסקי דין חדישים, לפיהם נפסקו מזונות לידועה בציבור לאחר הפרידה.

בית המשפט קיבל את האפשרות לפסוק מזונות משקמים לידועה בציבור שנפגעה מהפרידה, זאת לאור חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, כאשר ערכי ההגינות, השוויון והצדק מחייבים זאת. הביסוס לזכות המזונות נובע מכך שיש לאפשר תקופת זמן סבירה להליכי פירוד בין בני זוג, מעין זמן התאוששות.

הסכם ממון, בו קבועים חובותיהם וזכויותיהם של הידועים בציבור במקרה של פרידה, איזה רכוש שייך למי מבני הזוג, וקביעת סכום מזונות לאישה, מונע תביעות עתידיות ושומר על רכושו של כל צד.

יש לזכור כי בת הזוג הידועה בציבור יורשת ככל אישה חוקית מחצית מרכושו של בן זוגה. הסכם ממון קובע איך יתחלק הרכוש בזמן פרידה, בעוד בני הזוג חיים, אולם אם ברצון הצדדים להבטיח רכושם לילדיהם, לאחר מותם, עליהם לערוך בנוסף להסכם ממון, צוואה.

הסיבה היא שרק צוואה יכולה לקבוע זכויות רכושיות וממוניות, לאחר המוות. מומלץ לאשר הסכם ממון בין בני זוג ידועים בציבור בבית המשפט לענייני משפחה.

 

אנשים, שהתעניינו במאמר זה, התעניינו גם ב:

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support