03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

התנהגות מחפירה כעילה להחזר מתנה

חזרה מההתחייבות למתן מתנה

חזרה מהתחייבות למתן מתנה על פי חוק מותרת באם מקבל המתנה מתנהג באופן מחפיר כלפי נותן המתנה. ההסבר לבית המשפט על ביטול ההתחייבות מוטל על עורכי דין לדיני משפחה של הצד שנותן את המתנה.

יש פרשנות שונה של בית המשפט בנושא זה. בית המשפט העליון נוטה בפסיקה לגישה מקלה עם מי שהתחייב להעניק את המתנה, כלומר פסיקות בית המשפט העליון בנושא מניחות כי מקבל המתנה נדרש להתנהג בצורה הוגנת ומכבדת כלפי נותן המתנה. הפרת חובת תום הלב של מקבל המתנה לנהוג בהכרת תודה כלפי נותן המתנה הינה עילה מספקת לביטול ההתחייבות. כמובן שגם נותן המתנה נדרש לנהוג באופן הגון כלפי מקבל המתנה כדי שטענותיו יוכרו בבית משפט.

הבחינה של ההתנהגות המחפירה נעשית על פי מבחנים סובייקטיביים ועל פי מערכת היחסים הפרטנית העומדת במבחן של בית המשפט.

דוגמאות לתיקים של משרדי עורכי דין לגירושין ודיני משפחה בנושאי ירושה והחזר מתנות

"והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם, פן אבוא והכיתי את הארץ חרם "מלאכי ג', כ"ד

הנביא מלאכי מלמדנו, כי הרמוניה ביחסים בין הורים וילדיהם היא ערובה לשלמותם ולשלמות החיים על פני הארץ. כך התחילה כבוד השופטת גילת כהן פסק דין בנושא תביעה לביטול התחייבות של אמא ממתן זכות בן ממשיך לבנה בנחלה בה הם התגוררו. במקרה זה כבוד השופטת לא קיבלה את טענות האמא על יחס מנכר של בנה כלפיה, הפעלת לחץ נפשי או אלימות נפשית או מילולית.

בפסק דין אחר, כבוד השופטת גליק גם כן לא קיבלה את עמדת התובע באשר התנהגות מחפירה של הבן כלפי אביו כעילה לביטול מתנה. התובע טען כי בנו החל להלך עליו אימים ולדבר עליו גסויות ולהמרות את פיו, אך לא התלונן במשטרה או הביא כל ראיות לכך. הנתבע כמובן הכחיש התנהגות כזו מצידו ואף טען כי נהג לבקר את אביו מדי שבוע במיטת חוליו.

השופטת שטיין קבעה בפסק דין אחר כי שני הצדדים התנהגו בצורה מחפירה אחד כלפי השני (מדובר באב ובנו) ולכן לא פסקה על ביטול ההתחייבות למתן מתנה.

במקרה אחר בו גבר מבוגר נהג לתת מתנות יקרות ערך – חנויות, בתים, תכשיטים לבחורה צעירה בה התאהב, בית המשפט קבע כי המתנות ברובם יחזרו מאחר והבחורה ניצלה את חולשתו של הגבר המבוגר וקיבלה את המתנות באופן בלתי מוסרי.

מקרה מפורסם קיצוני אחר בו מקבלת המתנה רצחה את נותן המתנה, בית המשפט החזיר את המתנה שהעביר לה המנוח, דירה וכספים לידי ילדיו של המנוח.

לסיכומו של דבר

קיים קושי רב להוכיח כי נותן המתנה חוזר בו מכך זאת לאחר שנערכו הסכמים מפורשים בנושא בגין עילה של התנהגות מחפירה. נדרש להוכיח לבית המשפט כי הצד של מקבל המתנה אכן נהג באופן חד צדדי תוך הבאת הצדקות מפורשות לכך.

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support