03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

צו ביטול צוואה

מאת: עו"ד טלי אויזרוביץ

מתי מתאפשר ביטול צו קיום צוואה?

לא אחת, עולה השאלה, מתי מתאפשר ביטול צו קיום צוואה? ככלל, משניתן צו ירושה או צו קיום צוואה הרי שחל הכלל בדבר סופיות הדיון ויש לראות את העניין כעניין שהוכרע. יחד עם זאת, בחוק הירושה הותיר המחוקק פתח לתיקונו או ביטולו של הצו בהתקיים שני תנאים מקדימים ומצטברים:

  • קיומה של עובדה שלא הובאה בפני בית המשפט או הרשם טרם מתן הצו.
  • אילו הייתה מובאת אותה עובדה מלכתחילה בפני בית המשפט, היה בה כדי להביא למתן צו ירושה או קיום שונה מזה שניתן. העניין נמצא בשיקול הדעת של בית המשפט אשר יחליט לדחות את הבקשה, אם הטענה שבבסיס הבקשה לביטול צו ירושה:
    • ניתן היה להביאה בפני בית המשפט לפני מתן הצו, ולא הובאה.
    • ניתן היה להביאה בפני בית המשפט לאחר מכן, אך המבקש לא עשה כן בהזדמנות הראשונה.
    • כל מקרה ייבחן לגופו, כאשר בית המשפט יתן דעתו, בין היתר, למידת האיחור, הנימוק לאיחור, הקושי שנגרם בגין האיחור, וכן למהותה, טיבה ומשקלה של העובדה או הטענה החדשה.

דיני משפחה – בקשת ביטול צו קיום צוואה

פסק דין 2469/05 של בית המשפט לענייני משפחה דן בבקשה לביטול צו קיום צוואה בשל טענת התובע בדבר כשרותה המשפטית של המנוחה בעת עריכת צוואה. התביעה הוגשה כחצי שנה לאחר שניתן צו קיום צוואה.

בית המשפט קבע כי בקשת הביטול עומדת במבחנים שלעיל שמציב חוק הירושה, שכן, בקשת הביטול הוגשה בהזדמנות הסבירה הראשונה לאחר שנודע להם על צו הקיום. אמנם, זו הוגשה בחלוף חצי שנה ממתן הצו אך מאחר ונודע לתובעים על הפגם שנפל בצוואה (אי צירוף אישור רפואי בדבר כשירותה של המנוחה לערוך צוואה) רק לאחר מספר חודשים, מדובר בפרק זמן סביר הדרוש לשם התארגנות לאיסוף חומר רלוונטי בעניין, פנייה לקבלת יעוץ משפטי, והכנת והגשת בקשת הביטול.

מפסק דין זה, ניתן ללמוד כי במידה וקיימת טענה סבירה בבקשת ביטול צו קיום צוואה והיא הוגשה בזמן, אזי בית המשפט נוטה לאשר את הבקשה ולבדוק את כשרות המנוח או המנוחה לערוך את הצוואה. בכל מקרה של מחלוקת סביב צוואה, כדאי לקבל יעוץ משפטי על ידי עורכי דין הבקיאים בתחום דיני משפחה.

 

אנשים, שהתעניינו במאמר זה, התעניינו גם ב:

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

עורכת דין גירושין

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support