03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

הפחתת מזונות ילדים והשפעת בע"מ 919/15

הפחתת מזונות ילדים והשפעת בע"מ 919/15

הדין הרגיל להפחתת מזונות ילדים

​​המצב המשפטי הרגיל להפחתת מזונות הוא שלא קל יהיה להביא להפחתתם או הגדלתם. יש להוכיח שינוי נסיבות מהותי לרעה או לטובה. שינוי מהותי אשר בגינו לא יהיה זה צודק להשאיר את סכום המזונות שבהסכם הגירושין או בפסק הדין על כנו. על השינוי להיות שינוי משמעותי מתמשך ובלתי צפוי בעת מתן פסק הדין. אפילו מצבי פיטורין, אבטלה או משבר נפשי המביא לירידה בהכנסות אינם בדרך כלל סיבה להפחתת מזונות אלא נתפס כמצב זמני שישתפר.

השינוי המהותי צריך להיות באחד המרכיבים הבאים: צרכי הילד, יכולת כלכלית של ההורים, רכוש הילד, שינוי בזמני השהות או המשמורת. כן ילד סרבן קשר המוסת על ידי אחד ההורים יכול להביא להפחתת המזונות או הפקדתם בתכנית חיסכון עבורו לכשיגדל. את השינוי צריך להוכיח בראיות ממשיות וכבדות משקל המעידים למשל על הפגיעה הקבועה ביכולת להתפרנס.

הדין להפחתת מזונות ילדים שנפסקו או לפי הסכם גירושין טרם הלכת בע"מ 919/15

בהפחתת מזונות בפסק דין או הסכם גירושין ישן, טרם הלכת בע"מ 919/15, בתי המשפט למשפחה הקלו על התובעים הפחתת מזונות. אם בעבר, בקשה להפחתת המזונות הייתה צריכה שינוי נסיבות מהותי, הרי לאחר בע"מ 919/15 יש להקל ויש צורך בשינוי נסיבות קל בלבד. זאת לאור תחושת הצדק כקבוע בבע"מ 919/15. דבר זה מעלה את הסיכוי להצליח בתביעה להפחתת מזונות גם אם השינוי בנסיבות הוא קל. כך ניתן לקבל  דין צדק בבית המשפט כאשר מבקשים להפחית מזונות שנקבעו טרם הלכת בע"מ 919/15 .

 האם ההלכה החדשה של בית המשפט העליון בע"מ 919/15 היא כשלעצמה מהווה שינוי נסיבות מהותי?

האם שינוי מצב הדין בישראל מהווה שינוי נסיבות? שאלה זו לא נדונה בפסק הדין של בית המשפט העליון בע"מ 919/15 ועל כן אין תשובה אחת לשאלה. כיום ישנם מספר מועט של פסקי דין של בית המשפט לענייני משפחה אשר תומך בכך. אלו קובעים כי עצם שינוי ההלכה לבדו מהווה שינוי נסיבות מהותי המצדיק את הפחתת המזונות לילדים מעל גיל 6.  

עשית צדק במזונות ילדים

אי צדק בעבר

עד להלכה החדשה אי הצדק התבטא בקביעת סכומי מזונות גבוהים מאוד על אבות תוך מתן פרשנות עתיקת יומין לדין העברי. כך במקרים רבים נוצר בית אחד עמיד אצל האם ובית דל אצל האב. דבר זה הביא לרוב לפגיעה בקשר של האב עם ילדיו שלא יכל לספק להם צרכיהם בביתו. אבות רבים נאלצו לשכור מדור קטן ומצומצם בעוד האם גרה בדירה מרווחת לרוב. כיום הדין מתקן את העוול שהיה בעבר ונפסקים דמי מזונות צודקים אם כי כרגע רק עבור ילדים מעל גיל 6.  לגבי ילדים מתחת לגיל 6 ההתחשבות היא בזמני השהות בלבד ולא בהכנסת האם וחלה חובה אבסולוטית על האב לשלם מזונות.

אי הצדק כיום

אי הצדק ממשיך כיום כאשר מוגשות תביעות להפחתת מזונות שנפסקו טרם בע"מ 919/15. חלקם נדחים בשל נימוקים פרוצדורליים כגון מניעת הצפת בתי המשפט בתביעות לפתיחת הסכמי ממון וגירושין. אולם כאמור אין זו פסיקה אחידה וישנם שופטים אשר מפחיתים מזונות בשל עצם שינוי הדין וישנם כאלו הדורשים בנוסף שינוי נסיבות קל. סביר שעם הזמן, יתקיים צדק בין אבות בכלל ולא רק צדק קונקרטי בין ההורים עצמם. כלומר שלא יהיה מצב בו רק חלק מהאבות בישראל ייהנו מהחלת עיקרון השוויון בין האב והאם. גם משלמי מזונות שנפסקו טרם הלכת העליון יוכלו לפנות לבית המשפט ולממש את זכותם לדין צדק. כאשר תהיה פסיקה אחידה וברורה יגיעו ההורים להסכם גירושין מתוקן ודווקא אז תימנע הצפת בתי המשפט בתביעות להפחתת מזונות. 

 

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support