03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מגמות בהלכת השיתוף

מאת: עורך דין גירושין טלי אויזרוביץ

פסק דין של כבוד השופט צבי ויצמן הדן בהלכת השיתוף של שני צדדים. מפסק הדין ניתן ללמוד על המגמות הקיימות היום בתחום זה:

בין הצדדים התגלע קרע בגינו הגישו הם תביעות רכושיות הדדיות. התובעת עתרה למתן פס"ד הצהרתי המורה כי היא זכאית, מכוח הלכת השיתוף, למחצית מהזכויות והנכסים הרשומים ע"ש הנתבע לרבות נכסים חיצוניים שנצברו אצלו קודם לנישואיהם ונכסים בהם זכה בירושה, כן עתרה להורות לנתבע להשיב לה מחצית מהכספים והזכויות אשר הוברחו על ידו.

הנתבע הגיש תביעה רכושית בה עתר למתן פס"ד הצהרתי בו יקבע כי אין להחיל את חזקת השיתוף על נכסים שאינם רשומים במשותף ע"ש בני הזוג וכן אין להחילה על נכסים שנצברו קודם לנישואי הצדדים וכספי ירושה בהם זכה בשל פטירת אימו. עוד עתר לפירוק השיתוף בדירת המגורים של הצדדים.

בית-המשפט לענייני משפחה קיבל את התביעות בחלקן ופסק כי:

עיקרה של הלכת השיתוף הינו כי חזקה החלה על בני זוג המנהלים אורח חיים תקין ושהתנהגותם מגלה מאמץ משותף כי הרכוש בבעלותם המשותפת.

התנאים אותם קבעה הפסיקה להחלת חזקת השיתוף הם אורח חיים תקין – מינימום של חיים משותפים תחת קורת גג אחת ללא קרע או פירוד ממשי ומאמץ משותף – גם אם אחד מבני הזוג אינו עובד או מפרנס אך הוא משקיע ממרצו בטיפוח משק הבית ובגידול הילדים, יש לראות בפעולתו 'מאמץ משותף' התורם לתא המשפחתי.

המבקש לסתור את החזקה עליו הנטל להוכחת כוונה של ממש לכך שרכוש נתון לא יהיה משותף. נכסים שנרכשו קודם לנישואין או התקבלו בירושה אינם בהכרח נכסים הנמצאים מחוץ לגבולותיה של חזקת השיתוף והקביעה האם נכס ספציפי אכן נטמע ברכוש המשותף תיגזר מתוך נסיבות המקרה.

בענייננו, עולה מהעדויות כי שני בני הזוג תרמו במשותף לקופה המשפחתית ולטיפוח התא המשפחתי. מהלך הדברים מלמד על שיתופיות בין הצדדים בכל הקשור לנכסיהם. חלה שיתופיות מוחלטת וגמורה בין הצדדים ומעולם לא הוסכם בניהם על הפרדה רכושית חלקית.

לפיכך, יש להחיל את הלכת השיתוף על יחסי הצדדים ויש להורות כי שיתופיות זו תחול בין לגבי נכסים הרשומים ע"ש שניהם ובין על נכסים הרשומים ע"ש מי מהם בנפרד. את סופה של השיתופיות של הצדדים יש לקבוע ביום הקרע כפי שהוסכם ע"י הצדדים.

ביהמ"ש קבע כי:

הצדדים יחלקו באופן שווה בכספי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שצברו במהלך חייהם המשותפים אף אם מדובר בנכסים הרשומים ע"ש אחד מהם בלבד שכן הרישום הינו טכני ולא מתוך כוונה להפרדת הנכסים.

הילכת השיתוף פורשת כנפיה אף על זכויות הפנסיה וכספי פיצויים של הצדדים. אין לחלק בין פנסיה צוברת לפנסיה תקציבית ואף במקרה שהפנסיה נבנית על הפרשות שהמעביד מפריש עבור העובד יש להחיל את הלכת השיתוף.

לתובעת זכויות בתגמולי פנסיית הנכות והפנסיה המוקדמת המשולמת ע'י המעביד לנתבע. הפנסיה הרגילה והפנסיה המוקדמת הם נכסי עתודה כלכלית של המשפחה וברי חלוקה בין בני זוג. הם חלק מהרכוש המשותף של בני הזוג.

רנטה מגרמניה, גמלת האוצר המשולמת לנרדפי הנאצים וכספי פיצויים מגרמניה שהתקבלו קודם לנישואין להן זכאי הנתבע – הורתם של התגמולים במצבו האישי של הנתבע ואין הם פירות מעשה ידיו, הרי שיש לראות את התגמולים המשולמים ממועד הקרע ואילך ככספים השייכים לו בלבד.

מאידך, כספי הפיצויים מגרמניה ששולמו לנתבע קודם למועד הקרע והופקדו בחשבונות הבנק של מי מהצדדים נבלעו בכספי הצדדים ויש לחלק את הכספים שנצברו בהם באופן שווה.

החזרי מס – בני זוג חולקים בהחזרי המס המגיעים להם מכל סיבה שהיא כל עוד חלה בניהם שותפות. לפיכך באם התקבלו החזרי מס בגין השנים הקודמות למועד הפירוד הרי שהם מהווים כספים משותפים לצדדים.

 

אנשים, שהתעניינו במאמר זה, התעניינו גם ב:

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

עורך דין הסכם ממון

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support