03-5751257

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מזונות מדין צדקה

מדובר בחובה משפטית מלאה שניתן לכפות את ביצועה ואין זו התנדבות. חובת האב עד גיל 6 אינה מצטמצמת בסיפוק צרכי הילד המינימליים ההכרחיים לקיומו אלא מגיעה מעבר להם. חובה זו נובעת מדין צדקה. כלומר בצד חובת המזונות ההכרחיים מין הדין, עומדת חובת המזונות מדין צדקה. זו חובה רחבה יותר ואינה תלויה בהורה מסוים אולם היא חלשה יותר במובן זה שהיא תלויה בקיומם של תנאים מוקדמים. המשפט העברי קבע שלושה כללים אשר מגבשים את חובת המזונות מדין צדקה:

  • חובת הצדקה מוטלת על אמיד.
  • חובת הצדקה היא כלפי נצרך.
  • היקף חובת הצדקה "כדי מחסורו" של הנצרך.

אמיד מהו?

המונח אמיד אין פירושו עשיר ממש אלא מי שיש בכוחו הכלכלי לזון עצמו על פי צרכיו ועדיין נותרת בידו יכולת כלכלית כלומר: אם אינו עני. כלומר מצבו הכלכלי שפיר מעבר לפרנסת עצמו.

נצרך מהו?

אדם שאין בכוחו הכלכלי לדאוג לצרכיו.

כדי מחסורו

הגדרת המנוח פירושה: בהתאם לרמת החיים שחי בה וכפי שהורגל בה. מדובר על סכומי כסף מעבר לצרכים ההכרחיים עד לרמה בה הורגלו הקטינים. ההפרש העודף בין המזונות ההכרחיים לבין הרמה לה הורגלו ואשר לה הם ראויים – זו חובת המזונות מדין צדקה. מזונות אלו הם פונקציה של יכולת ההורים. הצרכים ההכרחיים עומדים כיום על כ- 1,400 ש"ח.

צריך לזכות שמגיל שמעל גיל 6 חובת המזונות כולה היא מדין צדקה ומתפרסת על כל רמות המזונות – ההכרחית ושמעבר לכך עד הרמה בה הורגלו הקטינים.

בחובה מדין צדקה – האם (אמא) שווה לאב וחיובה תלוי ביכולתה לתת צדקה.

עד גיל 6 במישור הבסיסי – בצרכים ההכרחיים יישא האב לבדו ובמישור השני, מדין צדקה – עד לרמה בה הורגלו הקטינים תחוייב גם האם על פי בחינת יכולתה.

כלפי קטינים מעל גיל 6 כל החובה היא מדין צדקה. האב וגם האם יחוייבו הן במישור של הבסיס של צרכם הכרחיים והן במישור השני – עד לרמה שבה הורגלו כלומר החל מהשקל הראשון של ההוצאות. על מנת שבית המשפט יוכל הגיע למסקנה נכונה בדבר שיעור המזונות שיש לפסוק, עליו לתת את הדעת לעובדות המלמדות על הצרכים ההכרחיים, רמת החיים לה הורגלו הקטינים, יכולת ההשתכרות של האב והאם וההכנסה הפנויה מכול המקורות והיחסיות בין הכנסותיהם הפנויות וכן זמני השהות. בית המשפט יתחשב בכך שצריך להשאיר בידי ההורים אמצעים כספיים לצורך כיסוי צרכיהם הם.

אין מדובר בחלוקה שווה בין האם לאב אלא בחלוקה שוויונית. כלומר יבחנו הכנסות שני ההורים מכלל המקורות והחלוקה תהיה באופן יחסי ליכולת.

לסיכום, מזונות מדין צדקה בהם חבים שני ההורים חלים בכל אורך תקופת הקטינות של הילדים עד גיל 6– רק ברמה מעבר לצרכים ההכרחיים, ומעל גיל 6– בכל רמות המזונות-החל במזונות "ההכרחיים" ועד לרמה בה הורגלו הקטינים אשר היא מעבר למזונות ההכרחיים.

היקף החיוב

היקף החיוב מגיל 6 ועד בגירות כולו מדין צדקה. בתקופה עד גיל 6 חלים בכפיפה אחת מזונות מן הדין בצרכים ההכרחיים ומזונות מדין צדקה העולים על המזונות ההכרחיים עד לרמה בה הורגלו הקטינים. מחייבים את האב בצרכים ההכרחיים ואת שני ההורים במזונות מדין צדקה כשיש בידם האפשרות להשלים מזונותיו.

 

אנשים, שהתעניינו במאמר זה, התעניינו גם ב:

מתעניינים בייעוץ לגבי משמורת משותפת, מזונות, חלוקת הרכוש, הסכמי ממון או ירושה?

השאירו את הפרטים הבאים וניצור אתכם קשר בהקדם

מאמרים נוספים בנושא

קידום אתרים לאוס קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support